#کتاب_درسی_حیاط_خلوت_تبلیغات_ایدئولوژیکی_رژیم_جمهوری_اسلامی

 ◾️در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۸۲ سند چشم‌انداز بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی به سران سه قوه ابلاغ شد و از آن تاریخ  سیاست نظام از سرمایه گذاری روی صنایع کوچک به سمت پروژه‌های بلندپروازانه مثل پرتاپ ماهواره، فرستادن انسان و حیوان به فضا، کمک‌های مستشاری نظامی در منطقه و جهان، شبیه سازی حیوانات از جمله شبیه سازی یوزپلنگ ایرانی، موشک‌های قاره‌پیما و غیره رفت. صحبت مسئولین هم از مدیریت جهانی بود.


◾️شکی نیست که پرتاب ماهواره، ساخت موشک‌های دوربرد، نانو تکنولوژی و انرژی هسته‌ای از مشخصه‌های یک کشور پیشرفته است، اما بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ی جهان که به این مسائل می‌پردازند ابتدا زیرساخت‌های اقصادی خود را درست می‌کنند و صنایع کوچک را فدای این پروژه‌ها نمی‌کنند و همزمان، هم در صنایع کوچک و هم در صنایع پیشرفته رشد می‌کنند


◾️ اما کشورهایی که زیرساخت‌های اقتصادی آن فرسوده است و بسیاری از مردم کشور آن زیرخط فقر زندگی می‌کنند، فقط به جهت تبلیغات و نشان دادن یک کشور پیشرفته از خود در جهان به این پروژه‌های بلندپروازانه روی می‌آورند. در ایران هم شاهد تبلیغات وسیعی از این موارد هستیم.


♻️یکی از رسانه‌های مطمئن، مفید و کم‌خرج برای تبلیغات در این زمینه کتب درسی مدارس بوده است، چون مخاطب آن:


◽️الف) مجبور است این مطالب تبلیغی را بخواند؛


◽️ب) به علت سن کم، قدرت تحلیل مسائل کلان کشوری را ندارد و برای صحت یا سقم این مطالب تحقیقی نمی‌کند و راحت باور می‌کند؛


◽️ج) تاثیر تصاویر بر ذهن دانش آموزان و ماندگاری آن خیلی بیش‌تر از بزرگسالان است، تا جایی که بسیاری از مردم هنوز با یک حس خوب از داستان‌ها و عکس‌های کتاب‌های دوره‌ی ابتدایی و متوسطه یاد می‌کنند.


◾️البته مسئولین کشور از همان اول انقلاب به تاثیر کتب درسی و دانشگاهی واقف بودند و یکی از اولین اتفاقاتی که در آن سال‌ها افتاد، تغییر کتب درسی بود.


◾️به عنوان نمونه، یک صفحه از کتاب فارسی اول دبستان قبل از انقلاب و تغییر آن در بعد از انقلاب آورده شده است که در این دو تصویر می‌توان تغییر فضای ایدئولوژی و سبک زندگی را مشاهده نمود.


◾️در هر دو تصویر خانواده را با دو فرزند، یکی پسر و یکی دختر نشان می‌دهند، اما در تصویر بعد از انقلاب، خانم‌ها با حجاب و آقایان با ریش آورده شده‌اند، میز نهارخوری خانواده -که آن سال‌ها از نماد اشرافیت‌گرایی بود- حذف شده و خانواده بر روی زمین نشسته‌اند و هم‌چنین می‌بینیم که در تصویر اول با قاشق غذا می‌خورند ولی تصویر تغییر یافته‌ی بعد از انقلاب، غذا خوردن را با دست نشان داده شده است!


◾️ابلاغ سند چشم انداز بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران به سران سه قوه، شاهد تغییر نظام آموزشی کشور و تغییر اساسی کتب درسی بودیم به نحوی که محتوای کتب درسی تغییرات چشمگیری داشت.


◾️البته در همه‌ی کتاب‌های درسی جهان تلاش می‌شود غرور ملی، میهن دوستی، امید به زندگی، روحیه‌ی مشورت و مشارکت و همزیستی مسالمت آمیز را در دانش آموزان تقویت کنند؛ اما چیزی که نگران کننده است این است که آیا همه‌ی اطلاعاتی که از پیشرفت‌های کشور و قهرمان‌سازی‌ها در کتب درسی ما آمده است، واقعیت دارد یا فقط در جهت تلقین حس برتر بودن، آورده شده‌اند؟


◾️مثلاً در سیزدهم بهمن ۱۳۹۳ ماهواره‌ی فجر با ماهواره بر سفیر۱-ب به فضا پرتاپ شد تا در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد و ادعا شد که این ماهواره یک سال و نیم در مدار باقی خواهد ماند. اما منابع مستقل اعلام کردند که این ماهواره در ۲۶ فوریه ۲۰۱۵ برابر با ۶ اسفند ۱۳۹۳ سقوط کرده است.


◾️در خصوص پیشرفت‌های علمی و فناوری و نظامی کشور، در جای جایِ کتاب‌های درسی از اول ابتدایی تا پایه‌ی دوازدهم به صورت‌های گوناگون سخن به میان آمده است


◾️اکنون چهار سال به آن وعده‌ی بزرگ مانده است و احساس می‌شود که هرچه به ۱۴۰۴ نزدیک می‌شویم، مسئولین کشور نگران‌تر می‌شوند؛ چون کشور از آن سال تاکنون دقیقاً در جهت عکس سند چشم انداز در حال حرکت بوده است. الان نه تنها اقتصاد اول منطقه نشدیم، بلکه از اقتصاد سال ۱۳۸۲ خودمان هم عقب‌تر مانده‌ایم.


◾️در نتیجه باز تلاش می‌شود در کنار تربیون‌های رنگارنگی مانند صداوسیما و شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و فضاهای مجازی و تربیون‌های مذهبی از کتاب‌های درسی نهایت استفاده را در جهت ایجاد این حس که -ما در منطقه از نظر اقتصادی و فناوری و علمی اول هستیم و خیلی از کشورهای پییشرفته‌ی دنیا دنبال کسب تجربه از ما هستند- استفاده نمایند.


◾️تا جایی که در زمینه‌ی کرونا با وجود این‌که بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ی دنیا غافلگیر شده بودند و در زمانی که هنوز واکسن کرونا در این کشورهای پیشرفته به تولید انبوه نرسیده بود، مسئولین با مخفی کردن آمار کشته شدگان و رونمایی کردن از دستگاه‌هایی مانند کرونایاب مستعان و یا چندین واکسن سعی داشتند القاء کنند که کرونا را در ایران کنترل کرده‌اند و نیز با صحبت‌هایی مانند این‌که چندین کشور پیشرفته از این‌ها خواسته تا تجربه‌ی خود را در اختیارشان قرار دهد، سعی داشتند همان حس اول بودن را که در چشم انداز ۱۴۰۴ امده بود، القاء نمایند.


◾️حال سوال این است که وقتی در صداوسیما و شبکه‌های ماهواره‌ای که بیننده‌هایی از طیف‌های گوناگون و سنین مختلف دارند که برخی از آن‌ها قادر به تجزیه و تحلیل این موارد هستند، مسئولین راحت می‌توانند اوضاع را وارونه جلوه دهند، در کتاب‌های درسی که حیاط خلوت آن‌ها هست و مخاطبان کودک و نوجوان دارد، چگونه اوضاع را جلوه خواهند داد؟!


◾️در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم که قرار بود در سال تحصیلی جاری و در مهر ماه 1400 در اختیار دانش آموزان قرار گیرد، اداعا شده بود که ایران "ست جزوه برتر جهان در درمان بیماری ها باشد".


◾️که با پیگیری صاحب نظران در فضای مجازی تغییر کردند. گویا بعد از اینکه در ماههای خرداد و تیر کمی فروکش کرده بود، مسئولین با این که دیگر از بین رفته است، سعی کنید هرچه سریعتر این موفقیت را به نفع خود مصادره کنند.


◾️یکی دیگر از موضوعات تبلیغی در کتابهای درسی، مسائل سیاسی کشور است. مبارزه با آمریکا، کم رنگ کردن نقش انقلابیونی که موضع رادیک الی نسبت به عملکرد حکومجت مرند حکومجت مهرند به وص ترت به ترت خاص به ترت خاص به ترت خاص به ترت خاص به ترت خاص به ترت خاص به ترت خاص. به عنوان مثال عکس معروف رزمندگان در روز فتح خرمشهر که در آن تصویر، رزمندگان عکس های امام خمینی را در دو سمت چپ و سمت راست مسجد آویزان کرده بودند اما عکس روی جلد کتاب ششم تغییر دبستان سال 1396 با فتوشاپ تغییر کرده تا پوستر سمت چپ ورودی مسجد، به پوستری از مقام رهبری تبدیل شود.


♻️بررسی و تحلیل داستان‌های کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه‌ی آن با داسان‌های کتیاب زبد ن باور دلور غلور غلور غلقیور غلقیور غلیور غلقیور غلقیور غلقیور غلقیور غلقیور


◾️دکتر علیرضا عابدین، دارای دکترای روانشناسی بالینی و استاد دانشگاه، به این منظور تمامی داستانهای کتاب فارسی اول ابتدایی در ایران، شامل 51 داستان منتشر شده در سال 1391 همچنین 44 داستان از داستانهای کتاب کلاس اول چین و 26 داستان از مجموعه چهار کتاب کلاس اول چین. اول آلمان را به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شده است.


◾️نتایج این پژوهش نشان می دهد که نیازهای “پیروی” و اطاعت در ایران، “پیشرفت” در آلمان و “مه اهوان و” مه اهود.


در ادامه نتیجه نتیجه می‌گیرند:


, کودک چینی میآموزد دهنده و بخشنده (تولیدکننده و کارگر) باشد ◾️ "کودک ایرانی میآموزد طلب کننده و گیرنده (مصرف کننده و تنبل) باشد، و کودک آلمانی اساسا چیزی طلب نمیکند (استقلال طلب).


◾️ بر این پایه می‌توان نتیجه گرفت کودک ایرانی در کتاب درس خود یاد می‌گیرد که مطیع و سربه زیر باشد. نگاه کودک ایرانی یا به سمت پایین است و یا از پایین به بالا نگاه می‌کند. نگاه کودک چینی به اطراف است و یک نگاه دیره‌وار دارد. ولی کودک آلمانی یک حرکت و نگاه رو به جلو و هدفمند دارد. او به یک نقطه و هدف چشم شلدوزد و تنها برای خرید آن در یک خط سیر خاص فهمکوشد و در نهایت هم موفق شد 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

#فرقه_تبهکار

#اروپا_و_آمریکا_خائن

#دیپلمات_احمق